Atuty marki

FacebookTwitterLinkedInMessenger
Spis treści:
Atuty marki model SAUNA

Atuty marki, czyli tworzenie wartości i rozpoznawalności na rynku

W obecnym świecie biznesu konkurencja jest coraz bardziej zacięta, więc wypracowanie i podtrzymanie silnej marki to klucz do sukcesu. Silna marka otwiera drzwi do sprzedaży, które dla innych są zamknięte. Odnalezienie atutów swojej marki to fundamentalny element strategii. W ramach atutów marki definiujemy jej tożsamość i wartość w oczach klientów. Oczywiście tożsamość marki jest mocno związana z jej archetypem. Zachęcam Cię do zrobienia testu na archetyp Twojej marki.

Skupienie się na wyjątkowych cechach marki przekłada się na jej rozpoznawalność i zdolność do dostarczania wartości klientom.

Dlaczego ważne jest zidentyfikowanie wartościowych zasobów?

Ponieważ firmy nieustannie tworzą dużą ilość zasobów cyfrowych, aby pozostać na bieżąco i ciągle łączyć się z odbiorcami, może być trudno zdecydować, które z elementów marki są najbardziej wartościowe dla firmy. Dlatego też marki opracowały sposoby mierzenia jakości i wpływu swoich zasobów. Pomiary te dostarczają markom nieocenionych danych podczas zmiany lub aktualizacji ich tożsamości i dostarczają wskazówek, jak utrzymać tę tożsamość żywotną. Identyfikacja najlepszych zasobów i tych, które należy ulepszyć, ma kluczowe znaczenie, gdy marka planuje nową reklamę lub rozważa wprowadzenie nowych elementów lub ożywienie starych.

Wybierz najlepsze zasoby marki

Pierwszym krokiem jest podjęcie decyzji, które treści i zasoby są wystarczająco cenne, aby je ponownie wykorzystać. Oczywiste wybory to logo, kolory marki, slogany, charakterystyczne opakowania produktów i postacie charakterystyczne dla marki (Brand Hero). Te elementy nie zmieniają się zbyt często. Warto jednak pamiętać, by wszystkie zasoby marki „grały do jednej bramki”. Spraw, aby Twoja marka wyrażała rzeczywiście te emocje, które chcesz przekazać swoim klientom. Skupienie i spójność są kluczowe w budowaniu marki. Na początek wykonaj test, jaki archetyp to Ty, dzięki temu łatwiej zdefiniujesz swoją markę i spersonalizujesz treści!

Zwiększ wartość dzięki webinariom

Webinaria są rzadko wykorzystywanym narzędziem do rozwoju marki. Interakcja wideo na żywo jest idealnym pomysłem, by być w tym samym miejscu i czasie z klientami.

Dostarczając wartościowe treści podczas webinarium, budujesz lojalność wobec marki i wyróżniasz się na tle firm, które po prostu wkładają minimum wysiłku w proces sprzedaży.

Można je wykorzystać w swojej strategii budowania marki na różne sposoby: zaprezentuj produkt „w akcji”, ale też odpowiadaj na żywo na pytania potencjalnych klientów oraz pytaj ich o opinię. Odpowiedzi na te pytania mogą być później wcielane w proces sprzedaży.

Jeśli chcesz na bieżąco być treściami i webinariami, dotyczącymi archetypu marki zapraszam Cię do obserwowania moich mediów społecznościowych, już wkrótce rozpocznie się intensywne tournée webinariów 😊

LinkedIn, Facebook, Instagram, TikTok

Tworzenie unikalnych treści w mediach społecznościowych

Jeśli nie korzystasz efektywnie z mediów społecznościowych, tracisz okazję, aby uczynić swoją markę bardziej wyjątkową. Media społecznościowe to Twój mikrofon dla świata. Przekazuj to, o co chodzi w Twojej marce, używając swojego unikalnego brzmienia. Często mniejszym firmom, które nie mają działu marketingu trudno jest zaakceptować, że prowadzenie mediów społecznościowych jest takim samym procesem sprzedaży jak odwiedzanie potencjalnych klientów.

Działaj w słusznej sprawie

Ludzie zrobią więcej, aby wesprzeć większą sprawę niż firma nastawiona wyłącznie na zysk. Rozważ szerszy obraz swojej marki. Zadaj sobie pytanie, czy istnieje jakaś wspólna sprawa lub misja, którą możesz aktywnie wspierać za pośrednictwem firmy.

Przykładowo – LEGO, producent zabawek dla dzieci, przy każdej okazji, gdy prowadzi aktywności związane z CSR (Społeczna odpowiedzialność biznesu, ang. Corporate Social Responsibility) to właśnie dzieci są ich beneficjentami. Za pośrednictwem Fundacji LEGO, firm realizuje programy rozwojowe, które doskonalą zdolności sensoryczne i kreatywne dzieci.

Bądź konsekwentnym i spójnym

Marki warte miliardy dolarów zostały zbudowane na prostej i starej jak świat zasadzie:  bądź konsekwentnym. Konsekwencja i przewidywalność w tak zmiennym świecie w którym przyszło nam żyć jest wartością samą w sobie. Niestety część marketerów opacznie rozumie dostosowanie się do rynku i rozmywa markę w setkach tysięcy różnorodnych komunikatów licząc, że w ten sposób dotrą do większej ilości klientów. Dlaczego jest to złudne przekonanie zaprezentuję Ci na prostym przykładzie.

Błyskawiczny test na spójność komunikatów marki

Na poniższym obrazku kolorowe kropki symbolizują komunikaty wypuszczane przez fikcyjną markę TwójBohater. Komunikaty te są tworzone w różnym stylu, każdy kolor to inny archetyp (4 kolory) oprócz tego mamy kilka komunikatów innych marek na tym samym rynku komunikujących się w podobnym archetypie (te same kolory, ale w innych odcieniach). Twoim zadaniem jest wyłapanie, które komunikaty są związane z marką TwójBohater.

Brak spójności w komunikacji marki

Jeśli nie masz szklanej kuli i nie masz magicznych zdolności widzenia rzeczy ukrytych zadanie jest niewykonalne.

Spójrz teraz na kolejny obrazek. Firma TwójBohater uspójniła swoją komunikację. Czy teraz wiesz, które kropki symbolizują tą markę?

Przykład spójnej komunikacji marki

 

To ćwiczenie dość prosto pokazuje siłę konsekwencji i spójności w komunikację.

Mała uwaga: spójność nie oznacza jednakowości.

Kiedy zapewniasz spójne doświadczenie, ułatwiasz życie swoim klientom. Wiedzą dokładnie, czego się spodziewać, więc mogą dokonać pewnego skrótu w myślach, kupując od ciebie wielokrotnie.

Wartość dla klienta: Kluczowa perspektywa

Koncepcja wartości dla klienta to fundament relacji między marką a jej odbiorcami. Wartość dla klienta polega na tym, że klienci widzą korzyści wynikające z produktów lub usług danej marki w porównaniu do jej alternatyw.

Jak tworzyć wartość dla klienta?

Tworząc wartość dla klienta, warto pamiętać o kilku kluczowych aspektach:

  • Przed i po zakupie: Wartość jest oceniana zarówno przed jak i po dokonaniu zakupu. Dlatego ważne jest dostarczenie spójnej wartości w całym cyklu życia klienta.
  • Różnorodność poziomów wartości: Klienci mogą docenić różne aspekty produktu na różnych poziomach. Dostarczanie wartości na wielu poziomach jest kluczem do zadowolenia klientów.
  • Różnorodność perspektyw: Wartość konsumencka ma różne znaczenia dla różnych klientów. Dlatego ważne jest zrozumienie różnych potrzeb i oczekiwań. Przydatne do tego są Persony o których możesz poczytać tutaj.

Pamiętaj, aby podzielić się tym artykułem!

FacebookTwitterLinkedInMessenger
Umów się na konsultacje!

Niezależnie od tego czy jesteś mikro-firmą czy globalną korporacją warto skorzystać z doświadczenia osoby z zewnątrz. Możemy umówić się na rozmowę online – to nic nie kosztuje.

 

Skontaktuj się!