Dlaczego potrzebujesz strategii biznesowej?

Jeśli byłbyś generałem prowadzącym wojnę, chciałbyś, aby Twoje wojsko miało jak najwięcej potrzebnych informacji o celu kampanii i o terenie walki. Dałbyś im szczegółowe mapy terenu, odpowiednią broń i zapasy amunicji. W przeciwnym razie wysłałbyś ich na misję samobójczą, lub musiałbyś być z nimi na polu walki by na bieżąco kierować bitwą. Żadne z tych rozwiązań nie przyszłoby Ci do głowy, gdybyś był generałem. To samo dotyczy biznesu: pracownicy potrzebują jasnych i szczegółowych informacji, aby skutecznie realizować strategię biznesową.

Skutki braku strategii

Dość częstą praktyką w warunkach polskiego kapitalizmu jest mikrozarządzanie przedsiębiorstwem przez prezesa lub właściciela. Efektem takiego podejścia jest bierność i pasywność pracowników. Z jednej strony decydent ma poczucie kontroli i sprawczości tego co się dzieje w firmie, z drugiej strony jest przepracowany i prowadzenie biznesu okupione jest osłabieniem relacji rodzinnych. Strategia często jest czymś ogólnym i enigmatycznym w głowie Zarządu, lub przeciwnie: grubym dokumentem zamkniętym w sejfie. To tak jak gdyby generał powiedział: „naszym celem jest pokonać wroga w Dolinie Dolnej Odry. Do boju!”. To raczej marzenie a nie strategia. Podobnie jak stwierdzenie: „naszą strategią jest wejście na rynek niemiecki”.

Obszerne, często kilkudziesięciostronicowe strategie są potrzebne, ale jeśli nie są w prosty sposób komunikowane są martwymi strategiami. Szeregowy żołnierz nie potrzebuje znać szczegółowych planów logistyki armii i kosztów prowadzenia wojny. On musi wiedzieć co potrzebuje prostych wytycznych: Co? Gdzie? Kiedy? Jak? Jakie jest kryterium oceny jego starań? W takim razie jak zachować zdrowy balans i skuteczność działania?

Narzędzia do budowania strategii

Do tej pory nie było zbyt wielu prostych narzędzi, które mogłyby komunikować zarówno strategię organizacji, jak i procesy i systemy potrzebne do jej wdrożenia. Jednak Robert Kaplan i David Norton, (najważniejsi konsultanci biznesu na świecie) stworzyli intuicyjną metodologię pozwalającą wdrożenie i komunikację strategii tzw. mapy strategiczne. Mapy strategiczne pozwalają organizacji opisać i zilustrować – w jasnym i ogólnym języku – jej cele, inicjatywy, rynki docelowe, wskaźniki wydajności. Pracownicy otrzymują wizualną reprezentację tego, w jaki sposób ich praca jest powiązana z ogólną działalnością firmy, co nadaje im sens pracy i poczucie sprawczości.

Niezależnie od wielkości firmy, jasna strategia pozwala zwiększyć sprzedaż i zmniejszyć koszty działalności. Co najważniejsze strategia jest warunkiem zdrowego rozwoju firmy.

Ciekawe? Zapraszam do udziału w warsztatach: