Poznaj archetyp swojego klienta

FacebookTwitterLinkedInMessenger
Spis treści:
archetyp klienta

Czym jest archetyp marki?

O archetypach marki możesz poczytać na głównej stronie – link do artykułu. Znajdziesz tam syntetyczne streszczenie czym się różną od siebie poszczególne archetypy. Możesz także poczytać na ten temat w poście “Jak leci? Odpowiedzi 12 archetypów”

O archetypach w sieci można sporo znaleźć jednak w większości są to streszczenia książki The Hero and The Outlaw napisanej przez Carol S. Pearson i Margaret Mark. Zawsze lepiej przeczytać oryginał niż streszczenie dlatego zachęcam do lektury. C.G. Jung zauważył, że „mity i bajki literatury światowej zawierają ściśle określone motywy, które pojawiają się zawsze i wszędzie. (..) Te właśnie typowe obrazy i związki nazywamy wyobrażeniami archetypowymi. Im są wyraźniejsze, tym jaskrawiej uwidacznia się to, że towarzyszy im szczególnie intensywne zabarwienie emocjonalne (…). Wywierają na nas wrażenie, są sugestywne i fascynujące.” Sam temat stosowania archetypów w marketingu jest potężną dziedziną wiedzy popartą setkami badań. Osobiście przygotowując warsztat z budowania marki za pomocą archetypów Junga przeanalizowałem dobrze ponad 300 badań. Wnioskami i bardzo praktyczną metodologią umożliwiającą zbudowanie strategii wyróżniającej się marki dzielę się w ramach warsztatów dedykowanych dużym i małym firmą w ciągu 2-dniowych warsztatów.

Archetyp klienta czy marki?

Wśród marketerów toczy się dyskusja czy archetyp marki powinien być jednakowy z archetypem klienta? Które archetypy się lubią a które nie? Czy można łączyć ze sobą kilka archetypów? Czy jest coś takiego jak archetyp branży lub kraju? Odpowiedzi na te pytania są już dawno rozstrzygnięte. Dzisiaj nie będę na nie wszystkie odpowiadać. Zamiast tego podzielę się z Tobą krótką wskazówką, jak rozpoznać archetyp swojego klienta odnosząc się do kontekstu zarządzania czasem. Niektóre archetypy są bardziej uporządkowane inne mniej, w konsekwencji klienci mające określony archetyp będą różnie sobie radzić z zarządzaniem czasem.

Jak poszczególne archetypy radzą sobie z planowaniem i czasem?

Jeśli sprzedajesz w B2B odpowiedź na to pytanie może Ci uratować życie w kilku niezręcznych sytuacjach. Sprzedając w B2C trudniej jest szybko określić archetyp Klienta a w e-commerce jeszcze trudniej, choć ciągle jest to możliwe.

Władca choć mocno zajęty będzie dążył do planowania swojego czasu. Jego kalendarz będzie wyglądał imponująco. Gdy spotykasz się z nim na 30 minut to oznacza to dokładnie tyle, ani minuty więcej.

Kreator ma spore problemy z planowaniem swojego czasu. Zazwyczaj przecenia on swoje możliwości lub pochłania go temat nad którym pracuje i tarci poczucie upływu czasu. Jeśli spóźni się na spotkanie nie obrażaj się, to nic osobistego – prawdopodobnie wpadł mu jakiś dodatkowy temat, który go zainteresował w danym momencie.

Opiekun radzi sobie bardzo dobrze z organizacją czasu. Choć planuje swój czas „w głowie” to jednak fantastycznie radzi sobie z jego planowaniem. Często kosztem własnego czasu będzie poświęcał się na rzecz swoich klientów.

Niewinny, no cóż… dla tego archetypu pojęcie czasu nie istnieje 😊. Spóźniłem się? Ojej wyleciało mi z głowy! Mam nadzieję, że czarujący uśmiech wynagrodzi ci czas zmarnowany na czekanie? Z drugiej strony dla takiego Klienta nie ma problemu, jeśli np. dostawa towaru się trochę opóźni, lub to Ty spóźnisz się na spotkanie.

Odkrywca to specyficzny archetyp. Czas dla niego płynie, ale jakby wolniej, w swoim rytmie. Trochę ważniejsza jest dla niego droga i poczucie wolności niż umawianie się na jakieś konkretne daty. Zazwyczaj będzie on preferował „zdzwonienie się” niż sztywne trzymanie się terminów. W końcu droga to przygoda, która przynosi wiele niespodzianek – lepiej jest nie ograniczać się.

Mędrzec jak sama nazwa wskazuje, dużo wie – pewnie zna setki technik planowania. Jednak wie on także, że każda decyzja musi być przemyślana. „Co nagle to po diable”. Znajdźmy jakiś termin na spotkanie, ale to nie będzie jutro, pewnie nawet nie za tydzień. Spotkajmy się w przyszłym tygodniu. No cóż, jeśli myślisz, że już się umówiłeś na spotkanie z Mędrcem, jesteś w wielkim błędzie. Na Twoim miejscu zadzwoniłbym dzień wcześniej by potwierdzić termin spotkania. No i jeszcze jedno – zarezerwuj sobie dwa razy więcej czasu niż przy innych archetypach.

Błazen jak to błazen uważa, że spontaniczność i multitasking to esencja człowieczeństwa. Dwa spotkania w tym samym czasie w dwóch różnych miejscach? No cóż, zdarza się 😊 Życie jest jednak zbyt krótkie, by przejmować się takimi drobiazgami. W końcu i tak wszyscy go lubią, więc mały żarcik powinien ukryć tą niezręczność.

Wielbiciel zna wagę relacji i docenia punktualność. W końcu, gdybyś się spóźnił na spotkanie oznaczałoby to, że takiego klienta lekceważysz, co nie rokuje dobrze na przyszłość. Wielbiciel ma niezwykle rozwiniętą empatię, nigdy nie pozwoliłby sobie na spóźnienie.

Towarzysz wie, że „każdy jest człowiekiem”. Są korki, czasami coś wypadnie – zdarza się. Jeśli jednak to Ty każesz mu czekać na siebie, może się poczuć urażony. Zbytnie czekanie w gabinecie na przyjście prezesa lub kontrahenta może odebrać jako próbę wywyższania się a na tym punkcie Towarzysz jest uczulony. Jeśli jednak zdarzyło Ci się spóźnić drobny prezent powinien załatwić problem.

Bohater zawsze wszędzie zdąży i da radę! Przynajmniej tak mu się wydaje. W praktyce, jeśli słyszysz pisku opon lub tupot biegnących stóp na korytarzu możesz być pewien, że to biegnie Twój klient – Bohater. Jeśli się spóźni to tylko chwileczkę, ale za to jaką fascynującą historię usłyszysz, dlaczego nie mógł przyjechać na czas! Samo wysłuchanie historii jak to we Wsi Wielkiej przebijał się przez blokadę rolników, by zdążyć na czas na spotkanie z Tobą, jest warte poczekanie tych kilku minut. W końcu Bohater nie wie co to zegarek i żyje chwilą. To, że gdziekolwiek przybywa na czas jest już powodem do dumy i chwały!

Buntownik, no cóż z nim w ogóle jest trudno się umówić. Buntownik to chodząca bomba emocjonalna. Dzisiaj w ostatniej chwili odwołał spotkanie? Ciesz się, że w ogóle odwołał, nie musiał tego robić. Dzisiaj się z tobą nie spotka? Nie? Dlaczego? Bo nie i koniec! No i co mu zrobisz? Możesz go pokochać albo znienawidzić, ale na pewno nie możesz wobec niego pozostać obojętnym.

Magik cię zaskoczy to pewne i zazwyczaj będzie to pozytywne zaskoczenie. Gdy już myślisz, że się spóźni 3 sekundy przed czasem, bez ostrzeżenia otworzą się drzwi a w nich stanie uśmiechnięty, choć trochę tajemniczy Magik. Magik ma cudowną moc panowania nad czasoprzestrzenią. Najbardziej niezwykłe w tym wszystkim jest, że najczęściej on nie prowadzi żadnego kalendarza – on to wszystko ma w głowie!

Znajomość archetypu klienta pomaga zapobiec nieporozumieniom w komunikacji z Twoją marką (czy to osobistą, czy firmową). Oczywiście stosunek Klientów do czasu może być różny, na szczęście uczestniczą oni jeszcze w różnych warsztatach na temat zarządzania czasem. Problemem tych warsztatów jednak jest, że prowadzone są z perspektywy Władcy ewentualnie Mędrca. A może warto wziąć udział w warsztatach z zarządzania czasem dedykowanych dla Twojego archetypu? Na początek jednak dowiedz się jaki masz archetyp wypełniając 15-minutowy test. Acha! Czy zrobisz ten test teraz, później czy wcale też zależy od Twojego archetypu 😉    

Pamiętaj, aby podzielić się tym artykułem!

FacebookTwitterLinkedInMessenger
Umów się na konsultacje!

Niezależnie od tego czy jesteś mikro-firmą czy globalną korporacją warto skorzystać z doświadczenia osoby z zewnątrz. Możemy umówić się na rozmowę online – to nic nie kosztuje.

 

Skontaktuj się!
Komentarze