Jak opracować strategię w oparciu o archetyp marki?

FacebookTwitterLinkedInMessenger
Spis treści:
Blog o tym jak stworzyć strategię w oparciu o archetypy

W strategii marki opartej na archetypach nie tylko przedstawiamy osobowość marki, atrybuty i przekonania, ale nadajemy im ludzką postać. Marka staje się osobą, z którą grupa docelowa może się identyfikować na poziomie emocjonalnym. Pozwala to na stworzenie strategii komunikacji, która dotrze do potencjalnych klientów na bardziej osobistym poziomie, zwiększając prawdopodobieństwo, że zwiążą się oni z Twoją marką.

Odkryj jaki masz archetyp

Archetypy to potężne narzędzia, które mogą pomóc w stworzeniu silnej i rozpoznawalnej osobowości marki. Rozumiejąc, do jakiego archetypu należy Twoja marka, możesz lepiej nawiązać kontakt z docelowymi odbiorcami i tworzyć komunikaty oraz wizualizacje, które będą rezonować. Aby odkryć archetyp swojej marki, weź pod uwagę wartości, misję i cele swojej firmy. Następnie przyjrzyj się, jak Twoi klienci wchodzą w interakcje z Twoją marką i co mówią o Tobie. Na podstawie tych spostrzeżeń możesz zdecydować, który z 12 archetypów najlepiej reprezentuje Twoją markę. Kiedy już zdecydujesz się na archetyp, użyj go jako przewodnika, aby dowiedzieć się wszystkiego, od strategii budowania marki po sposób, w jaki mówisz i zachowujesz się jako firma.

Zidentyfikuj swoją grupę docelową 

Ideą tworzenia archetypu jest zbudowanie narracji marki i stworzenie emocjonalnego związku z grupą docelową. Strategia Twojej marki powinna koncentrować się na tym, aby Twoi docelowi odbiorcy czuli się potężni i mieli kontrolę. Tożsamość Twojej marki powinna być elegancka i nowoczesna, ale także wywoływać poczucie wiarygodności i niezawodności.

Ale najpierw przejrzyj klasyczne archetypy i zrozum ich rolę w tworzeniu głębokich więzi z klientami. Zacznij od swoich klientów. Staraj się zrozumieć ich i ich decyzje zakupowe. Rozmawiaj ze swoimi klientami. Poznaj ich i zrozum, dlaczego korzystają z Twojego produktu lub usługi. Znajdowanie, ustanawianie i używanie archetypów uwalnia marki (i interesariuszy), umożliwiając identyfikację i dostosowanie się do zestawu wartości, które są emocjonalnie przekonujące i autentycznie twoje.

Odpowiednio użyte lepiej odzwierciedlają markę i dopasowują typ osobowości do różnych osobowości klientów. Jest to coś uniwersalnego, co jest łatwo zrozumiałe dla wszystkich kultur na całym świecie. Sztuką jest precyzyjnie opisać potrzeby, bóle i aspiracje  klienta w trakcie pracy nad Personami.

Zdefiniuj głos i ton swojej marki

Przyjęcie strategii marki opartej na archetypach to sprytny sposób na zapewnienie wyróżnienia się marki na dzisiejszym konkurencyjnym rynku. Rozumiejąc i wykorzystując głos i ton, który przemawia do docelowych odbiorców, możesz łatwiej połączyć się z nimi na poziomie emocjonalnym. To z kolei doprowadzi do większej sprzedaży, rekomendacji i lojalności klientów. Jeśli więc chcesz przenieść swoją markę na wyższy poziom, rozważ użycie archetypów jako przewodnika po rozwoju.

Stwórz tożsamość marki, która rezonuje z odbiorcami

Strategia Twojej marki powinna koncentrować się na tym, aby Twoi docelowi odbiorcy czuli się ważni. Tożsamość Twojej marki powinna być spójna, dlatego archetyp wybiera się na lata. Ideą tworzenia archetypu jest zbudowanie narracji marki i stworzenie emocjonalnego związku z rynkiem docelowym. Zaprojektuj tożsamość swojej marki wokół potrzeb i pragnień rynku docelowego, używając kolorów, kształtów i obrazów, które przemówią do nich na intuicyjnym poziomie. Jest sporo badań pokazujących jakie kolory, fonty, emoji, style graficzne czy muzyczne wspierają poszczególne archetypy.

Dopasuj archetyp marki do potrzeb klientów

Archetyp marki to sposób przedstawiania marki jako osoby, dzięki czemu jest ona bardziej rozpoznawalna i łatwiejsza do odniesienia dla konsumentów. Istnieje 12 predefiniowanych archetypów marki, które przy odpowiednim użyciu mogą lepiej odzwierciedlać markę i dopasowywać typ osobowości do różnych segmentów klientów. Wybór odpowiedniego archetypu może również poprawić pozycjonowanie Twojej marki i zapewnia konsumentom zwięzłość, której potrzebują, aby zrozumieć Twój przekaz. Jeśli chcesz poznać archetyp swojej marki zachęcam Cię do odpowiedzenia na kilka pytań w teście przygotowanym przez psychologów specjalizujących się w archetypach. Link do testu. ;

Opracuj wiadomości, które rezonują z odbiorcami

Ideą tworzenia archetypu jest zbudowanie narracji marki i stworzenie emocjonalnego związku z odbiorcami. Pracuj nad swoim kluczowym archetypem marki. Twoja komunikacja powinna zawsze go odzwierciedlać. Podejście takie wzmocni twoje połączenie z klientami i pozwoli im łatwo się identyfikować z marką.

Aby skutecznie wykreować osobowość marki, która rezonuje z docelowymi odbiorcami, warto pracować z Personami marki odpowiadając na ich potrzeby zachowując jednocześnie spójność archetypiczną. W ten sposób możesz uniknąć brzmienia jak każda inna firma w Twojej branży i naprawdę wyróżnić się wśród potencjalnych klientów.

Wdrażaj strategię marki we wszystkich kanałach

Strategia marki oparta na archetypach może pomóc Twojej firmie nawiązać głębszy kontakt z klientami i stworzyć silny związek między marką a odbiorcami. Rozumiejąc, co motywuje i inspiruje bazę klientów, możesz opracować komunikaty i kampanie, które rezonują z nimi na znacznie bardziej osobistym poziomie. Ponadto, wdrażając strategię marki we wszystkich kanałach — od mediów społecznościowych, przez reklamę, po obsługę klienta czy styl sprzedaży zgodny z archetypem marki — możesz mieć pewność, że Twoja marka konsekwentnie przekazuje swój przekaz w sposób, który przemawia do klientów. Pamiętaj, że storytelling biznesowy i archetypy marki są jak 2 strony jednej monety, tworzą one jedną pełnię, całość. Skuteczne korzystanie z archetypów marki i storytellingu jest potężnym narzędziem w rękach sprawnych marketerów. Narzędziem, które daje niezasłużoną przewagę firmom z branży MŚP.

Oceń i w razie potrzeby dostosuj strategię swojej marki 

Archetyp to uniwersalny symbol, zrozumiały dla wszystkich ludzi, niezależnie od kultury czy języka. Archetypy można wykorzystać do opracowania strategii marki, która jest zarówno spójna, jak i kreatywna. Aby to zrobić, menedżerowie mogą określić pożądaną pozycję rynkową, podejmować decyzje dotyczące alokacji zasobów i strategii marki, śledzić wyniki w stosunku do celów i dostosowywać strategię do potrzeb. Dodatkowo tworzone są działania brandingowe i zabezpieczenia w celu komunikowania oferty marki i przyciągania klientów. Zachęcam Cię do wypełnienia testu na archetyp marki, po jego zakończeniu zostaniesz przekierowany na tajną podstronę szczegółowo opisującą wynik testu. Gwarantuję Ci, że będzie to najbardziej aktualny i inspirujący opis archetypu marki w polskim Internecie. 😉

Jeśli wypełniając test wyrazisz zgodę na newsletter będziesz móc się ze mną umówić na 30 min konsultacje wyniku.

Pamiętaj, aby podzielić się tym artykułem!

FacebookTwitterLinkedInMessenger
Umów się na konsultacje!

Niezależnie od tego czy jesteś mikro-firmą czy globalną korporacją warto skorzystać z doświadczenia osoby z zewnątrz. Możemy umówić się na rozmowę online – to nic nie kosztuje.

 

Skontaktuj się!
Komentarze