Jak leci? Odpowiedzi 12 archetypów

FacebookTwitterLinkedInMessenger
Spis treści:
Jak Ci idzie

Jak leci? Odpowiedzi 12 archetypów.

Niby proste pytanie, jednak odpowiedź na nie wiele mówi o człowieku, marce. Skoro nasze podejście do życia objawia się w słowach, które przenoszą się na czyny, działania to odpowiedź na powyższe pytanie może ułatwić naszą komunikację z drugim człowiekiem. Niezależnie czy sprzedajesz, czy szkolisz, czy obsługujesz Klienta lub może zarządzasz zespołem – niezależnie jaką funkcję pełnisz w pracy – pracujesz słowem.

Jak to jest, że niektórzy słyszą słowa, ale ich nie rozumieją? Albo raczej rozumieją, lecz inaczej niż Ty 😊. Odpowiedzialny za to jest nas system wartości, przekonań i motywacji. Odpowiedzialny jest za to nasz dominujący archetyp. Zobaczmy na krótkim przykładzie jak na pytanie: „Jak Ci leci w czasach koronawirusa?” odpowiadałyby poszczególne archetypy.

Wobec tego: „Jak leci kolego w dziwnych czasach COVID?”

Marki o archetypie Władcy, Opiekuna i Kreatora będą podkreślać trwałość swojego biznesu. Każdy z wymienionych archetypów będzie to robić na swój sposób. Podstawą w odpowiedziach tych archetypów będzie podkreślenie odporności i trwałości biznesu.

Odpowiedź Władcy będzie prosta i przewidywalna. Władca buduje odnoszące sukces społeczności, więc odpowiedź może być tylko jedna: „Wszystko pod kontrolą – realizujemy nasze plany. Recepta jest prosta – w trudnych czasach trzeba ciężej pracować. Wdrożyliśmy procedurę kryzysową i działamy jak zwykle.”  U Władcy wszystko gra i jest pod kontrolą – jak zawsze 😊. Krótko i na temat.

A co odpowiedziałby Opiekun? Opiekun to archetyp mający niezwykłe talenty w obszarze współczucia, optymizmu i ochrony innych przed krzywdą. Wobec tego co słychać u Opiekuna? „Będzie dobrze! Ochroniliśmy biznes przed znaczącymi spadkami. Jutro będzie lepiej! Dbamy o to, by nasi ludzie dostosowali się do pracy zdalnej i dobrze się czuli w nowej rzeczywistości. Pomagamy także branżom szczególnie odczuwającym skutki COVID’u np. lokalnym restauracjom.”

Sprawdźmy w takim razie co słychać u Kreatora? Kreator to archetyp niezwykle pomysłowy i skupiony na realizowaniu wartościowych, trwałych rzeczy. Odpowiedź kreatora mogłaby brzmieć: „U mnie wszystko doskonale! Musieliśmy się dostosować, ale dzięki kryzysowi wprowadziliśmy nowe metody sprzedaży. Po prostu była to okazja do innowacyjnego spojrzenia na rynkową rzeczywistość i zbudowania trwałej wartości rynkowej. Ciągle realizujemy naszą wizję.”

Kolega, Błazen, Wielbiciel

Archetypy Kolegi, Błazna i Wielbiciela podkreślają swoje wyjątkowe relacje z Klientami, które są ich zabezpieczeniem przed kryzysem. Każdy z wymienionych archetypów będzie to robić na swój charakterystyczny sposób.

Tak zwany Kowalski, czyli marka lub osoba o archetypie Kolegi na pytanie: „Jak leci?” odpowie pewnie typowo 😊. „Nie jesteśmy wyjątkiem. Tak jak cały rynek odczuwamy skutki kryzysu. Wprowadziliśmy więcej promocji cenowych, żeby nasi Klienci kupowali chętniej nasze produkty. Cała firma zmobilizowała się i równo ponosimy konsekwencje kryzysu, dlatego nikogo nie zwolniliśmy.” Kolega promuje ciężką pracę, zdrowy rozsądek i powszechną równość.

Gdybyśmy zapytali markę lub osobę o archetypie Błazna jak sobie radzi w czasach COVID moglibyśmy usłyszeć: „Jaki COVID?! Życie jest zbyt krótkie, by przejmować się takimi tematami. Najważniejsze by dobrze się bawić robiąc to co robimy a efekty same przyjdą. Nasi Klienci to wiedzą a my im dajemy odrobinę uśmiechu w tych dziwnych czasach.” Umiejętność życia chwilą i korzystanie z życia jest niewątpliwie najsilniejszą stroną tego archetypu.

Zupełnie inną odpowiedź da Wielbiciel. Archetyp Wielbiciela wierzy w trwałość indywidualnych relacji i głębokie powiązanie ze sobą Klientów. Jak może brzmieć odpowiedź Wielbiciela? „Mamy wyjątkowych Klientów. Znamy ich najgłębsze potrzeby, dlatego nasi Klienci częściej sięgają po nasze produkty, bo są tego warci. Oni nie akceptują kompromisu ceny z jakością. Cenimy sobie lojalność a Klienci to doceniają, dlatego nasza sprzedaż w ostatnim czasie intensywnie rośnie.” Najprawdopodobniej będzie to prawdziwa odpowiedź, ponieważ w kryzysie produkty luksusowe sprzedają się bardzo dobrze.

Niewinny, Mędrzec, Odkrywca

Zobaczmy jak sobie radzą z kryzysem Niewinny, Mędrzec i Odkrywca. Każdy z tych archetypów obiecuje stan Raju, ale jakże są to odmienne Raje!

Mędrzec jako archetyp mający skłonności do doradzania i analizy na pytanie: „Jak sobie radzisz?” udzieli w pełni wyczerpującej odpowiedzi. Mogłaby ona brzmieć następująco: „W marcu, gdy mieliśmy pierwszy lockdown przeprowadziliśmy dogłębną analizę biznesu i sytuacji na rynku. W wyniku rozmów z ekspertami i na podstawie dostępnych nam danych, postanowiliśmy zmienić lekko dystrybucję naszego modelu sprzedaży. Po pierwsze weszliśmy w sprzedaż online, po drugie obniżyliśmy koszty stałe, po trzecie wprowadziliśmy nowe wersje produktów dostosowanych do obecnej sytuacji rynkowej. Dzisiaj jesteśmy gotowi, by wrócić na ścieżkę wzrostu.” By podjąć decyzję jakichkolwiek zmian Mędrzec najpierw musi zrozumieć rzeczywistość a do tego potrzebuje danych i czasu. Jego Rajem są dane do analizy, jego wrogiem jest zmieniająca się niestabilna rzeczywistość.

Tymczasem dla Odkrywcy trudne czasy kryzysu wręcz mogą być idealną sytuacją do rozwoju. Co prawda marka ta nie znosi ograniczeń, nawet jeśli są one konieczne, jednak nowe jest zawsze tym co ją pociąga i fascynuje. Archetyp Odkrywcy na nasze pytanie odpowie następująco: „Kryzys otwiera nowe horyzonty, daje nowe możliwości. W końcu możemy pracować, jak chcemy i kiedy chcemy. COVID pokazał nam nowe ścieżki rozwoju biznesu.” Dla Odkrywcy droga jako taka jest celem samym w sobie.

Być może najbardziej zdziwiłaby nas odpowiedź marki lub osoby o archetypie Niewinnym. Archetyp ten widzi świat w różowych okularach, jest pełen optymizmu i nadziei często graniczącej z naiwnością. Nie zdziwiłaby nas w przypadku tego archetypu odpowiedź w stylu: „Kryzys jest tylko w ludzkich głowach. Tak naprawdę to jest to stan chwilowy, musimy go przeczekać, aż wrócą normalne warunki. Teraz wierzymy, że dobro wraca, więc w miarę możliwości pomagamy pokrzywdzonym i potrzebującym.”

Bohater, Magik, Buntownik

Na koniec pozostały nam archetypy niezwykle emocjonalne w swoich komunikatach, archetypy chcące pozostawić po sobie ślad na ziemi. Jak zareagowały na COVID archetypy Bohatera, Magika i Buntownika?

Dla Bohatera trudne okoliczności zewnętrzne są siłą napędową. Archetyp ten karmi się pokonywaniem trudności, więc nietrudno zgadnąć, że kryzys nie przeraża go. Co więcej kryzys markę o archetypie Bohatera mobilizuje do działania, walczenia o słuszną sprawę. Bohater odpowiadając na pytanie: „Jak leci?” będzie podkreślał osobisty wysiłek w pokonaniu przeszkód. To jest archetyp działania a nie myślenia. „Jak nam idzie? Do przodu! Mieliśmy potężny spadek w marcu, ale poradziliśmy sobie z nim. Recepta jest prosta: Nie poddawaj się! Kosztowało nas to wiele wysiłku i czasu, trzeba było poświęcić przyjemności, by nie dać się rynkowi. Dzisiaj jesteśmy jedną z nielicznych firm w branży, które wyszły obronną ręką w kryzysie.”  Archetyp Bohatera promuje rywalizację i uwielbia porównywać się do konkurencji, przy czym jednocześnie wie, że mistrzostwo wykuwa się w działaniu.

Magik na zaistniałą sytuację z pewnością zareagowałby spokojnie. Archetyp ten wierzy w wewnętrzną moc, która daje mu siły. Moc tą potrafi wykorzystać, by w zadziwiający sposób zmienić chaos w piękny cud. Marki te są mocno nastawione na to, aby uzyskiwać szybkie i trwałe rezultaty, jednocześnie niechętnie się dzielą jak to robią. Pewnie nie zdziwi nas, gdy marka o archetypie Magika na nasze pytanie odpowie bardzo enigmatycznie. „Kryzys dał nam niezwykłe możliwości rozwoju. Można powiedzieć, że uwolnił drzemiące głęboko w pokładach firmy moce, o których nawet nie zdawaliśmy sobie sprawy, że istnieją. To była dobra transformacja!”

No i na koniec mój ulubiony archetyp Polaka-Buntownika 😊. Buntownik łamie zasady i obchodzi zakazy oraz prawo szczycąc się tym. Jak zareagowałby Buntownik na pytanie: „Jak sobie radzisz w czasach COVID?” Pozwólcie, że zacytuje odpowiedź w wersji light. „Srovit nie COVID! Ludziom się we łbach pomieszało! Ci rządzący kretyni zamiast ratować gospodarkę chcą nas stłamsić, śledzić, manipulować społeczeństwem! Ale ja się nie dam! Nie będę nosił maseczki! Nie będę zachowywał dystansu! A co mi zrobią? Nie pozamykają nas wszystkich! Nikt nie będzie ograniczał mojej wolności. Przestałem nawet płacić ZUS – złodziejom jednym… itd.”

Podsumowanie

Tym sposobem, krótkie pytanie: „Jak Ci leci?” objawia nie tylko archetyp marki, ale także jej styl działania. Jest to oczywiste, jeśli uzmysłowimy sobie, że archetyp organizacji to nie tylko to jak komunikujemy markę, ale przede wszystkim jak działamy jako firma. W wielu przypadkach archetyp marki może być autentyczną kulturą organizacyjną firmy. Jeśli rozumiesz i wdrażasz archetyp marki w swojej firmie, lub jeśli robi to Twoja konkurencja a Ty potrafisz go odczytać – to z dużym prawdopodobieństwem możesz przewidzieć ogólny styl jej działania a nawet nieuświadomioną strategię biznesową. Archetypu marki nie da się Ci narzucić. Archetypu także nie wybiera się, szczególnie w mniejszych firmach. Archetyp się odkrywa na podstawie profesjonalnych testów. Szczęśliwie nie musisz za taki test płacić majątku. Możesz go zrobić tutaj. Pamiętaj jednak, że to nie jest test z „Przyjaciółki” – zabezpiecz sobie minimum 15 min. na jego uzupełnienie. Po zrobieniu testu na archetyp marki będzie mi niezwykle miło, jeśli podzielisz się wynikiem ze mną na Linkedin, lub na Facebooku.

A u Ciebie „Jak leci?”

Pamiętaj, aby podzielić się tym artykułem!

FacebookTwitterLinkedInMessenger
Umów się na konsultacje!

Niezależnie od tego czy jesteś mikro-firmą czy globalną korporacją warto skorzystać z doświadczenia osoby z zewnątrz. Możemy umówić się na rozmowę online – to nic nie kosztuje.

 

Skontaktuj się!
Komentarze