Co to jest storytelling? Definicja storytellingu. Przykłady marek stosujących storytelling.

FacebookTwitterLinkedInMessenger
Spis treści:

Specjaliści od marketingu cenią sobie narrację. Storytelling biznesowy stał się bardzo modnym pojęciem w ostatnich latach. Osoby niezwiązane z marketingiem mogą sądzić, że storytelling polega na opowiadaniu zmyślonych historii typu „dawno, dawno temu…”. W praktyce jednak, storytelling biznesowy to coś znacznie więcej. Historie biznesowe różnią się od zwykłych historii tym, że opowiadamy je z myślą o celu, pożądanym wyniku, reakcji, a nie dla rozrywki. To jest strategia, która wykorzystuje opowieści do przekazania konkretnych celów biznesowych.

Historie mają moc! Mogą zmienić sposób, w jaki myślimy, działamy i czujemy się. Mogą one stanowić fundament całej kultury miejsca pracy i mają moc przełamywania barier oraz odwracania złych sytuacji. Historie mogą zawładnąć naszą wyobraźnią, zilustrować nasze pomysły, rozbudzić nasze pasje i zainspirować nas. Mogą zainspirować nas w sposób, do którego zimne, twarde fakty nie są w stanie się zbliżyć. Wszystkie wielkie idee, religie, a nawet koncepcje naukowe oparte są na doskonałym storytellingu.

Historie są potężnymi narzędziami biznesowymi, a odnoszący sukcesy liderzy wykorzystują je do angażowania swoich zespołów. Najlepsi marketerzy w B2B budują komunikację marek w oparciu o storytelling. Jeśli więc chcesz skutecznie motywować innych (pracowników, klientów, dostawców lub partnerów biznesowych), musisz nauczyć się opowiadać dobrą historię o swojej marce.

Co to jest storytelling biznesowy?

Storytelling biznesowy to sztuka wykorzystywania opowieści do komunikowania się i nawiązywania kontaktu z pracownikami, klientami, dostawcami, partnerami i wszystkimi innymi osobami zaangażowanymi w działalność firmy. Zauważ, że storytelling to znacznie więcej niż tylko atrakcyjne opowiadanie o marce w swojej grupie docelowej. Storytelling to opowieści, które łączą wewnętrzny świat z zewnętrznym ekosystemem biznesowym, nadając sens marce.

Storytelling jest niezwykle cennym narzędziem dla marketerów B2B w nawiązywaniu relacji z klientami, ożywianiu danych i pokazywaniu, w jaki sposób ich rozwiązania lub usługi zmieniają inne firmy. W marketingu B2B opowiadanie historii jest konkretną taktyką, którą można wykorzystać do przekonania klientów i osiągnięcia zamierzonych wyników biznesowych. Aby stworzyć dobrą historię B2B, przede wszystkim trzeba zdefiniować archetyp marki, którą komunikujemy.

Zanim zaczniesz opisywać i obsługiwać klienta, musisz zrozumieć, kim jest Twoja organizacja i jaki archetyp reprezentuje. Jeśli nie wiesz kim jesteś, to skąd będziesz wiedzieć, jak komunikować markę swoim klientom?

Gdy już odkryjesz archetyp (np. tutaj), który przeważa w firmie i jednocześnie rezonuje z Twoją grupą docelową, możesz przejść do opracowywania stylu graficznego, muzycznego, symboli, emocji i cech charakterystycznych dla danej postaci marki. Następnie określasz cele, moc, style komunikacji i pełną osobowość marki. By zrobić to efektywnie, należy przystąpić do drugiej części opowieści marki, czyli do zrozumienia swoich klientów. Dobrym narzędziem opisującym klientów są persony marketingowe. Więcej o nich przeczytasz tutaj.

Istnieje wiele przykładów udanych kampanii storytellingowych w B2B, takich jak Cisco, Salesforce i Symmetric IT Group. Ale najlepszym sposobem na zrozumienie siły storytellingu jest zobaczenie go w praktyce. Przykładem może być sposób, w jaki storytelling naukowy zmienił postrzeganie plastiku.

Jak storytelling naukowy zmienił postrzeganie plastiku?

Butelkowana woda w zamożnych krajach pomału przechodzi do przeszłości. Ale w krajach, gdzie dostęp do czystej wody pitnej jest utrudniony, opowieść o tym, jak unikać chorób poprzez picie wody z butelki, jest nadal aktualna. Jadąc do Nigerii, raczej nie zaryzykujesz picia wody z kranu, odwiedzając Szwecję, pewnie nie będziesz mieć z tym problemu.

W zamożnych państwach woda w szklanych butelkach stanowi pewien znak rozpoznawczy. Symbolizuje szereg aspektów, w tym prestiż społeczny.

To deklaracja troski o własne zdrowie lub samopoczucie oraz środowisko. Cała ta narracja rzadko jest wyrażana słownie. Gdy zamawiasz wodę w restauracji, tak naprawdę nie myślisz o tym wszystkim.

Gdy organizacje promujące ochronę środowiska zaczęły opowiadać o milionach plastikowych butelek dryfujących w oceanach, dla wielu konsumentów wody w plastikowych butelkach było to łatwe do zignorowania. Przecież ocean jest daleko, a butelka jest tuż obok. Te butelki są tam, w oceanie, to nie moja sprawa i nie wpływają na mnie, więc nie czuję się za nie odpowiedzialny. W końcu, butelkę i tak wrzucam do żółtego pojemnika na recykling…

W międzyczasie firmy wydawały miliony na nieskuteczny marketing społeczny. Wtedy pojawiło się ciekawe badanie naukowe, które zwróciło uwagę mediów. W czasopiśmie naukowym opublikowano alarmujące doniesienie, które zmieniło masową percepcję plastiku. Z badań wynika, że w wodzie butelkowanej występuje 100 razy więcej mikrocząstek plastiku, niż początkowo przypuszczano. Te drobne cząsteczki mogą łatwo przenikać do krwioobiegu, stanowiąc miliardy mikroskopijnych zagrożeń dla naszego zdrowia!

Ta opowieść zapewne zapadła głęboko w pamięć wielu osobom, które były niechętne do porzucenia plastikowych butelek. Teraz, patrząc na przejrzystą butelkę, która kiedyś symbolizowała wygodę i zdrowie, widzisz w niej wodę zawierającą truciznę!

Teraz już wiesz, dlaczego Unia Europejska ogranicza wykorzystywanie plastiku. Paradoksalnie, pierwszymi ofiarami tej polityki były firmy produkujące plastikowe słomki do picia. Jest to zrozumiałe, jeśli weźmiesz pod uwagę, jak potężny jest lobbing firm produkujących butelki typu PET, za którymi stoją największe koncerny sprzedające napoje.

Jakie są korzyści ze storytellingu w B2B?

Opowiadanie historii jest potężnym narzędziem dla firm służącym do nawiązywania kontaktu z klientami, budowania zaufania i zwiększania sprzedaży. Opowiadając historie, firmy mogą przekazać swoją osobowość, wartości, zaprezentować swoją markę i trafić w emocjonalną stronę swoich klientów. Storytelling może poprawić relacje z klientami, zwiększyć zaangażowanie i pomóc firmom wyróżnić się na tle konkurencji. W marketingu B2B storytelling jest konkretną taktyką, którą można wykorzystać do przekonania klientów i osiągnięcia zamierzonych wyników biznesowych. Aby stworzyć dobrą historię B2B, należy zrozumieć odbiorców, zidentyfikować problem i empatycznie pokazać, w jaki sposób rozwiązanie może pomóc w jego rozwiązaniu. Storytelling B2B może być wykorzystywany w różnych kanałach marketingowych, w tym w mediach społecznościowych, e-mail marketingu i marketingu wideo. Wykorzystując storytelling w marketingu, firmy B2B mogą zwiększyć zaangażowanie klientów poprzez jasny przekaz i wydobyć emocjonalną stronę sprzedaży B2B.

Jak storytelling biznesowy pomaga budować lojalność w B2B?

Storytelling jest potężnym narzędziem dla firm do budowania lojalności wobec marki. Dzieląc się autentycznymi i wiarygodnymi historiami, firmy mogą budować głębokie więzi emocjonalne ze swoimi odbiorcami, budować zaufanie i wyróżniać się na tle konkurencji. Wywołane w ten sposób emocje  budują  więzi i wspierają lojalność klientów, w końcu nawet w B2B to człowiek decyduje od kogo co kupi. Kiedy kupcy lub użytkownicy czują się emocjonalnie związani z marką, jest bardziej prawdopodobne, że jej zaufają, pozostaną wobec niej lojalni a nawet będą ją wspierać wewnątrz firmy w której pracują. Tworząc treści, które kultywują poczucie przynależności i sprzyjają głębszej więzi z klientami, firmy mogą przekształcić ich w zwolenników marki, którzy promują ich produkty i usługi wśród innych. Dość często się zdarza, że kupiec zmieniając firmę zabiera ze sobą w nowe miejsce handlowca z którym mu się dobrze współpracowało. Tak naprawdę to zabiera ze sobą nie handlowca, ale pozytywne doświadczenie marki.

 Jak zidentyfikować docelowych odbiorców storytellingu marki?

Aby zidentyfikować docelowych odbiorców historii marki, wykonaj co najmniej następujące kroki:

  1. Przeprowadzenie badania rynku. Przeanalizuj aspekty takie jak demografia, psychografia i potrzeby obecnych i potencjalnych klientów. Aby dobrze to zrobić zaangażuj do tego procesu dział sprzedaży.
  2. Zdefiniowanie person kupujących. Opracowanie szczegółowych, fikcyjnych postaci, które reprezentują określonych nabywców w grupie docelowej. Więcej na ten temat możesz przeczytać tutaj.
  3. Zrozumienie danych demograficznych, potrzeb i wartość. Zdobądź głębsze zrozumienie klienta poznając jego punkty bólu, wartości i przekonania.
  4. Analiza bazy klientów i przeprowadzanie wywiadów. Marketingowcy pracujący w B2b często nie doceniają wiedzy, której mogą wyciągnąć z aktualnych klientów. Ocena obecnych nabywców, trendów zakupowych i przeprowadzanie wywiadów z klientami czy nawet podwójne wizyty wraz z handlowcem u klienta to sprawdzone metody lepszego poznania grupy docelowej.
  5. Segmentowanie odbiorców na podstawie ich zachowania. Prawdopodobnie pracując w firmie produkcyjnej sprzedajesz więcej niż tylko jeden produkt. Segmentacja portfolio firmy może być zrobiona nie tylko na podstawie wykorzystania i przeznaczenia sprzedawanego produktu, ale także na podstawie przekonań i zachowań odbiorców w danej branży.
  6. Określ Unique Selling Proposition (USP). Określ, co odróżnia Twoją markę od konkurencji i najlepiej gdy jest to coś więcej niż „doskonała obsługa”. Doskonała obsługa w dzisiejszych czasach jest warunkiem prowadzenia biznesu w B2B.

Postępując zgodnie z tymi krokami, skutecznie zidentyfikujesz swoich docelowych odbiorców i stworzysz historie marki, które rezonują z konkretnymi potrzebami i pragnieniami ich idealnych klientów.

Biorąc pod uwagę powyższe czynniki, stworzysz podwaliny  pod historie marki, które będą rezonować z ich idealnymi klientami. A przecież historie, które wywołują rezonans, to takie, które są zgodne z opowieściami, w które już wierzymy i które są dla nas cenne.

Jeśli chcesz szybko nauczyć się korzystać ze storytellingu w B2B rozważ udział w dedykowanych warsztatach na których przećwiczysz budowanie opowieści w oparciu o model bajki i model Millera. Poznasz także 7 archetypowych wątków storytellingowych wykorzystywanych przez najlepszych mówców publicznych. Sprawdź szczegóły. 

Pamiętaj, aby podzielić się tym artykułem!

FacebookTwitterLinkedInMessenger
Umów się na konsultacje!

Niezależnie od tego czy jesteś mikro-firmą czy globalną korporacją warto skorzystać z doświadczenia osoby z zewnątrz. Możemy umówić się na rozmowę online – to nic nie kosztuje.

 

Skontaktuj się!
Komentarze